Geen producten
Gestuurde terugslagkleppen worden gebruikt om een hydruliekcilinder te blokkeren wannneer een beweging niet gewenst is. De retour hydrauliekolie wordt geblokkeerd. Een normaal 4/3 hydrauliek stuurventiel heeft altijd iets lek, dit is niet veel maar dit ventiel sluit nooit 100% af. Situaties waarin een 100% afsluiting wel gewenst is, bijvoorbeeld wannneer een last op de cilinder blijft staan welke door de zwaartekracht naar beneden word getrokken of wanneer de cilinder niet mag verlopen. In deze situaties wordt een gestuurde terugslagklep toegapast om het ongewild bewegen van een hydrauliek cilinder tegen te gaan.
Een gestuurde terugslagklep werkt met een terugslagklep, welke door een stuurleiding kan worden geopenend in de retour richting. Als voorbeeld nememen we de het schema hier boven door. De rode lijn is de druk zijde en de blauwe de retour zijde.
Het ventiel is nu geschakeld zodat de cilinder wordt ingestuurd. Op leiding B (rode lijn) ontstaat druk door de hydrauliekpomp en de schakeling van de 4/3 stuurschuif. Deze oliestroom kan door de terugslagklep de stang zijde van de cilinder bereiken doordat dit de juiste stromingsrichting is van de terugslagklep.
De retour olie wordt tegengehouden door de terugslagklep aan de andere kant (leiding A, blauw). Omdat dit de gesloten richting is voor de terugslagklep. Het balletje wordt als ware in de ziting gedrukt en blokeert de retourstroom.
Nu komt het "gestuurde" van een terugslag klep in werking. Doordat er druk onstaat aan de stangzijde in leiding B, wordt er een stuurleiding geactiveerd (de rode stippellijn). De stuurleiding welke verbonden is met de terugslag klep aan de retour (A kant) van de cilinder. Deze hydraulische stuurleiding drukt de terugslagklep aan de andere kant open zodat de olie retour kan en de cilinder in gestuurd kan worden.
Zeer goede Uitleg