• Vanaf €100,- gratis bezorgd
  • Vakkundige service, engineering en eigen werkplaats
  • Vandaag besteld vandaag verzonden
0
Winkelwagen (0)

Geen producten

Assortiment
Home Uitleg onderdelen en werking tandwielpomp

Uitleg onderdelen en werking tandwielpomp

Uitleg onderdelen en werking tandwielpomp Welkom! Dit is de tekstuele uitleg van onze Youtube video over de werking en de onderdelen van een tandwielpomp. In deze blog gebruik ik een rechtsdraaiende getande tandwielpomp 6,3cc.

Vandaag ga ik jullie uitleg geven over hoe een tandwielpomp werkt en hoe je deze in draairichting kan omdraaien (dit laten we zien in een aparte video, klik hier). De naam van de tandwielpomp zegt het eigenlijk al. De pomp werkt door middel van tandwielen die in deze pomp zitten. Straks ga ik laten zien hoe het van binnen werkt. Vanaf de buitenkant is de as te zien. Ook is hier de draairichting te zien.



Op de bovenkant zit vaak een typeplaatje met het aantal cc’s en de draairichting. De C (clockwise) staat voor met de klok mee, wat betekent dat de as met de klok mee draait. De A (anti-clockwise) staat voor tegen de klok in. Hierbij draait de as tegen de klok in. De pomp die hier gebruikt wordt is een C pomp. Dus als we vanaf de voorkant kijken draait de as naar rechts. Dan hebben we nog een aanzuigpoort, een perspoort en een achterkant. De assen zijn in verschillende uitvoeringen te koop. Het model wat hier gebruikt wordt is toevallig een getande as.



Nu ga ik jullie de binnenkant van de pomp laten zien om een gevoel te krijgen hoe deze pomp werkt. We draaien de vier bouten aan de achterkant los en kunnen de bovenkant eraf halen net zoals de onderkant. Aan de bovenkant zie je de pakking zitten met de as. Aan de onderkant zien we het secundaire tandwiel en het hoofdtandwiel dat op de as meedraait.

We gaan nu de pomp iets verder uit elkaar halen, zodat je de tandwielen ook echt kan zien. Het ''brilletje'' aan de voorkant gaan we loshalen waar ook de afdichtingen in zitten. Daar leg ik straks meer over uit. Als we de as rechtsom gaan draaien wordt aan de olie aangezogen en aan de andere kant wordt de olie over de tandwielen heen naar rechtsgeperst. Hierdoor ontstaat er een persgedeelte. In de pomp is ook te zien hoe de tandwielen in elkaar draaien en waardoor de druk aan de pers wordt opgewekt.



Aan beide kanten van de pomp zit een afdichting, welke bovenin en onderin gemonteerd zitten. Ik zal de hele pomp nog uit elkaar halen, zodat we precies kunnen zien hoe deze in elkaar steekt. Eerst zien we een afdichting, dan hebben we een afdichting die exact hetzelfde is als de afdichting aan de bovenkant, die de onderkant afdicht. Voor de rest hebben we nog een deksel en een middenstuk. We gaan nu de pomp weer zelfs in elkaar zetten. We hebben een achterkant en een voorkant. Zetten we weer in elkaar. We doen eerst de onderste afdichting en wat belangrijk is, is dat de opening naar de aanzuigkant wijst.



Dat komt omdat die langs de asjes altijd ietsjes lekt. Die lekkage van olie loopt dan naar de aanzuigkant waar onderdruk ontstaat. Zou je hem verkeerd om plaatsen, dan zal de druk van de persleiding naar de as worden geleid en zal de keerring aan de voorkant eruit komen. Dit komt omdat daar teveel druk op zal komen te staan. Vervolgens zetten we deze op de juiste manier erin, willen we de aanzuigkant. Dan plaatsen we eerst de secundaire as, gevolgd door de hoofdas en de afdichting met de opening naar de aanzuigkant. Als laatste plaatsen we de deksel er weer op. Controleer altijd dat alle pakkingen er goed in zitten en dat de openingen van de afdichting aan de aanzuigkant zitten.



Ik hoop dat de video duidelijk voor jullie is. Mochten jullie nog meer vragen hebben, laat deze dan achter in de comments.

Tot de volgende keer!

Handinge links:

- Bekijk hier onze Youtube video
- Klik hier voor de tandwielpompen
- Klik hier voor alle pompen

 
  Kevin     04-11-2021 10:10     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.