HomeInformatie en uitleg over de verschillende soorten stuurventielen
Informatie en uitleg over de verschillende soorten stuurventielen
Dit is de tekstuele uitleg van onze Youtube video over de stuurventielen. Welkom bij Hydrauliek24. Mijn naam is Niek. Vandaag ga ik jullie uitleg geven over de verschillende soorten stuurventielen.
Kleppen worden vaak aangeduid met eerst een cijfer, dan een / en dan weer een cijfer. bijvoorbeeld 4/3 ventiel, je hebt het vast weleens gezien. Het eerste cijfer betekent het aantal poorten of aansluitingen van het ventiel. Het tweede cijfer betekent het aantal standen van het ventiel. We gaan vandaag een aantal veel voorkomende voorbeelden doornemen en uitleggen hoe u de cijfers moet interpreteren.
We beginnen met de 2/2 klep. Deze heeft 2 aansluitingen, daar staat de eerste twee voor en deze heeft twee standen. Een voorbeeld van een 2/2 klep is een kogelkraan. Een kogelkraan heeft ook 2 aansluitingen en 2 verschillende standen, namelijk open en dicht. Hier onder vind je een schema van een 2/2 klep met twee aansluitingen en twee verschillende standen. Deze kleppen worden bijvoorbeeld gebruikt bij enkelwerkende cilinders om deze te laten dalen of voor afsluiters.
We gaan nu door naar de 3/2 klep, deze heeft dus 3 aansluitingen en 2 standen, bijvoorbeeld deze elektrische 3/2 klep, deze heeft 3 aansluitingen en twee standen om mee te schakelen. Zoals je hier in het schema ook kunt zien, heb je de drie aansluitingen; 1, 2 en 3 en ook weer de twee standen. Deze kun je inschakelen met een elektrisch ventiel. Deze klep heb je bijvoorbeeld ook in een kogelkraan met drie aansluitingen en twee standen. De 3/2 klep wordt bijvoorbeeld gebruikt om de oliestroom van verbruiker te kunnen wisselen.
Dan gaan we nu door naar het 4/2 ventiel het 4/2 ventiel heeft 4 aansluitingen en 2 standen een voorbeeld is het NG6 4/2 ventiel. Deze heeft hier 4 aansluitingen en deze heeft 2 standen. Hierbij zien we ook het schema, 1, 2, 3, 4 aansluitingen en hier zien we duidelijk de twee verschillende schakelstanden. Deze klep wordt bijvoorbeeld gebruikt om de stroomrichting te veranderen van een hydraulische cilinder of als rond pompklep.
Dan gaan we nu door naar het meest verkochte stuurventiel dit is het 4/3 ventiel. Deze heeft vier aansluitingen en 3 standen. Een voorbeeld is het NG6 ventiel, deze heeft vier aansluitingen, maar ook weer drie standen welke geactiveerd kunnen worden met de spoeler. Dan gaan we nu door naar het schema, daar zien we duidelijk dat deze vier aansluitingen heeft en drie verschillende standen. Deze standen worden geactiveerd door de twee spoelen. En dan gaat het automatisch terug naar de middenstand of door de manuele hendel. Het 4/3 stuurventiel wordt bijvoorbeeld gebruikt om dubbelwerkende cilinders in en uit te kunnen sturen.
Dan gaan we nu door naar het 6/2 ventiel, je raad het al, deze heeft zes aansluitingen en 2 verschillende standen. hierbij heb ik een voorbeeld, het 6/2 elektrisch bediende stuurventiel. Deze heeft dus 6 aansluitingen en 2 verschillende standen. Hierbij zie je het schema 6 verschillende aansluitingen (de P1,P2,A,B,C,D) en de twee verschillende schakelstanden (de a en de b). Dit 6/2 ventiel kun je koppelen met meerdere 6/2 ventielen als ik bijvoorbeeld twee 6/2 ventielen aan elkaar zet, krijg ik acht aansluitingen en heb ik drie verschillende standen. Dus dan krijg je een 8/3 ventiel.
Al deze kleppen kan je allemaal vinden op onze website. Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen uitleggen. Mocht je nog vragen hebben, kun je contact opnemen met onze klantenservice. Tot ziens!
Handige links:
- Bekijk hier de Youtube video over stuurventielen.
- Bekijk hier de stuurventielen op onze site.