HomeAlles wat je moet weten over handbediende stuurventielen
Alles wat je moet weten over handbediende stuurventielen
Welkom bij deze Youtube video van Hydrauliek24. Mijn naam is Pascal. Wij krijgen vaak vragen over handbediende stuurventielen en hier ga ik jullie vandaag meer over vertellen.
Dit is ons P40 stuurventiel. Ons meest verkocht monoblock stuurventiel. Wat ik vandaag vertel geldt ook voor de grotere P80 en P120 stuurventielen. Die hebben wat meer l/min aan maximale doorstroom. En ook voor de elektrische varianten de Z50 en Z80 is het meeste van toepassing.
Voor mij staat een 3P40 stuurventiel. Een 3-sectie ventiel. Met aan deze kant de P aansluiting. P1, P2 voor de pers. Aan deze kant de T1 en T2, de retour naar de tank. En aan deze kant hebben we een N-poort maar daar later meer over. Bovenop zit 3x een A en B aansluiting voor de gebruiker, bijvoorbeeld een cilinder. Hier zien we ook nog een overdruk ventiel, dit kunnen we afstellen. Eerst het dopje eraf, draai dan rechtsom (vast) voor meer druk en linksom (los) voor minder druk.
Zoals dit schema laat zien is dit ventiel standaard ABPT gesloten met een bypass tussen P en T via N. Het effect is dus een AB gesloten PT verbonden stuurventiel voor drukloos rondpompen in de neutrale stand. De N-poort heeft hier een bijzondere functie. Door hier de gesloten plug in te draaien wordt hier de verbinding tussen P en T verbroken waardoor een ABPT gesloten stuurventiel ontstaat. Voor het koppelen naar een volgend stuurventiel kan in de N-poort de drukdoorvoer worden geschroefd. Deze sluit de verbinding af tussen P en T maar maakt een rechtstreekse verbinding tussen P en N waardoor de persleiding naar een volgend stuurventiel kan worden aangesloten. Let er wel op dat de T aansluiting van beide ventielen altijd drukloos retour kunnen.
Voor een andere functie, bijvoorbeeld enkelwerkend of zweefstand of ABT verbonden kunnen we per sectie een andere plunjer monteren. Enkelwerkend werkt in principe ook met een standaard plunjer. Voordeel van een enkelwerkende plunjer is echter dat deze bij dalen de drukloze verbinding in stand houd. Ik laat even zien hoe we een andere plunjer kunnen monteren. Dan hebben we een 5mm (nr5) inbussleutel nodig. We maken aan deze kant het kapje los. Aan deze kant het kapje voor de hendel los. En dan komt de plunjer er zo uit. Let er bij dit kapje vooral op dat deze goed vlak aansluit voordat je deze weer aandraait. Je zou namelijk niet de eerste zijn waarbij het kapje kapot gaat. En dan hebben we in dit geval deze sectie enkelwerkend gemaakt.
Besturing - Arretering
De bediening van het stuurventiel is standaard terugverend. Wil je dat deze in een bepaalde stand blijft staan? Dan kunnen we een arretering monteren. Dit is de arretering en die gaan we monteren in plaats van de standaard veer. We halen dan het kapje aan deze kant eraf. Dan halen we hier de veer eraf. Soms is het mogelijk met inbus 6 en soms met een platte schroevendraaier.
Eerst de ring, dan de rest. Niet ondertussen uittesten met het hendeltje want dan vliegen je de losse onderdelen om de oren. Eerst het kapje terug plaatsen. Zorg wederom dat het kapje vlak zit voordat je deze aandraait. Dan hebben we deze sectie arreterend gemaakt. Met deze arretering blijft de bediening in elke stand staan. Maar 1 kant terugveren of 1 kant arreterend is ook mogelijk. In plaats van een standaard afdekkap kan hier ook een pneumatische bediening op worden gemonteerd. Zo kan het stuurventiel ook met perslucht worden bediend. De bediening kan eventueel ook plat gemonteerd worden of zelfs ondersteboven. Met behulp van deze joystick kan met 1 hendel 2 functies bediend worden. Op onze website kan je hier een uitgebreide handleiding met foto’s vinden.
Bedankt voor het kijken en tot de volgende video!
Handige links:
- Bekijk hier het handgestuurde 3P40 stuurventiel
- Bekijk hier alle handgestuurde stuurventielen
- Bekijk hier een overzicht van alle stuurventielen